CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Followers

Thursday, July 7, 2011

mOnYet !!

hai..hai...hai semua..
korang da mandi belom nie??
hadoi..ade yang belom mandi??
ish2..gi mandi dulu sane!!
busuk la.. xmoh le cam 2..gi mandi dlu..
then br bace pe yng NJ nak merapu n merepek kali nie..
hahahahah..ok bg y dah mandi.syabas dan taniah buat anda..
anda dah wangi!! yeah!!! NJ suke orang wani..hehehe

wokeyh readers, jom kite tinjau pe yang NJ nak crita hari nie..
hmmm, ok2.. kali nie jom kite bercerita pasal MONYET!!
what?!! MONYET!! NJ nie da xde cite lain ke???
hehehe..rilex2..jangan cam 2..
nie mmg serius NJ nak cerita pasal MONYET!!
yes, tajuk kita hari nie ialah MONYET! :)
ok,hasil tinjauan n siasatan NJ( ewah sesuke aty ke.hahaha),
NJ dapati beberapa fakta yang bley di kongsi bersama..
huhuhu..ok antara fakta menarik yang NJ jumpa ialah :

  1. Hingga ke saat ini , didapati terdapat 264 jenis monyet yang hidup di dunia ini..(hmmm, banyak jugak jenis monyet kat dunia ni ek..br NJ tau..hahaha)
  2. Ha, nie msti korang x tau..hehehe.. ok, monyet yang terbesar antara semua monyet adalah Mandrill..ape 2 Mandrill?? ok bg yang tak tau apa itu monyet kat bwah 2 ade pic nye..bley le korg usyah jap lagi ek..
  3. Yang nie mesti korang da tau.. ok, ade beberpa jenis monyet yang di guna pakai oleh manusia untuk memudahkan lagi kerja mereka seharian..selalunye, manusia akan memilih monyet yang berekor panjang kerana monyet jenis ini mudah utk berinteraksi dengan manusia..ada sesetengah manusia mengangkat monyet ini sebagai haiwan peliharaan..nama scientifik bg monyet berekor panjang ini ialah Macaca Fascicularis..
  4. Tidak semua monyet dikategorikan sebagai kera..tp semua kera dikategorikan sebagai monyet.. :)
  5. Kera saiz nya lebih besar jika dibandingkan dengan monyet..
  6. Monyet dapat belaja dan boleh menggunakan alat untuk mendapatkan makanannya..
hmm, ok 2 je yang NJ dapat share ngan korang..hahaha..
mungkin bnyak lagi fakta lain yang NJ xselitkan, so kalau nak tau lebih lanjut,
silah buat rujukan yang lebih..


nie la mandrill..

nampak cam garang je mandrill nie



ok nie jenis monyet biasa..
(Macaca Fascicularis)




0 comments: